Tuesday 2 March 2010

Syahadatul Haq

SALAM

entry pertama bagi bulan 3, 2010.Syahadatul Haq,merupakan salah satu intipati ucapan Al-Maududi ketika dalam salah satu perhimpunan besar jemaahnya.Ia membicarakan tentang erti sebenar disebalik KESAKSIAN atau syahadah.Adakah cukup sekadar bersaksi bahawa tiada tuhan selain Allah dan Muhammad adalah pesuruhNya,ataukah ada misi disebalik syahadah tersebut.

Al-Maududi menegaskan bahawa bagi orang yang telah bersaksi, menjadi kewajipan untuknya untuk menyampaikan lagi risalah kebenaran itu kepada mereka2 yang belum pernah dengar tentang islam, agar hilang semua alasan manusia untuk dikecualikan dari diseksa Allah dengan alasan bahawa mereka tidak pernah dengar tentang islam.

Firman Allah yang mafhumnya

"Beratlah azab bagi mereka yang menyembunyikan kebenaran setelah kebenaran itu sampai kepadanya,"

namun masih ada yang berdalih dari tugasan daie ini, ada yang masih berselindung dari kewajipan ini atas alasan firman Allah,mafhum;

"hendaklah ada segolongan diantara kamu yang menyeru kepada kebaikan,yang menyuruh yang ma'ruf dan mencegah yang mungkar dan mereka erian kepada Allah,"

Ada yang berkata bahawa Allah hanya menyuruh 'segolongan' yang bermaksud ini adalah fardu kifayah, kalau ada yang buat yang lain terlepas.Ada betulnya disitu, tapi mari kita fikir tentang senario ini sebentar,

Katakan ada jenazah di satu kampung dan yang menguruskannnya hanyalah seorang budak kecil,yang lain hanya meerhatikan sahaja.Dan budak kecil tadi tidak ampu untuk menyelesaikan urusan jenazah tadi dan akhirnya jenazah terseut membusuk dan terbiar tanpa dikebumikan dengan sempurna.
Dalam kes ini, satu kampung itu berdosa kerana urusan jenazah itu belum dapat diselesaikan, yang terlepas dosa hanyalah budak kecil tadi kerana dia telah berusaha.Jadi nak ringkaskan, walaupun ianya fardu kifayah tuntutan itu hanya terlepas andainya ianya dapat disempurnakan,sehinggalah jenazah itu dikebumikan.Dan dalam kes ayat di atas tadi,tuntutan 'segolongan' itu tadi hanya terlepas andainya matlamat utama islam itu tercapai iaitu ustazatul alam atau rujukan alam.

Moga dipermudahkan tuhan dalam kita menjalani tugas menyampaikan ini,dan mohom ditetapkan iman.
kalau tau silap Syed Qutb ada berkata
"jalan seorang yang berjuang dalam islam ini penuh berduri"

mohon ditabahkan hati daam kita meniti jalan berduri ini amin.....

16 comments:

  1. thanks for all the advises given
    sorry blog ni kurang fun n jokes because my target are for those who want to think,not for those who are searhing for bahan bacaan utk mengisi masa lapang.no offence

    YANG KU CARI AL-GHAZALI,BUKAN KUNDI2(followers)

    ReplyDelete
  2. :) Heavy stuff. Informative nonetheless... Try reading Muhammad Isa Dawud's piece about Al-Masih Dajjal (The Antichrist).

    ReplyDelete
  3. antara isi syahadatul haq, adalah dakwah kita adalah untuk semua orang.

    tapi kenapa gerak kerja kita selektif tarak ingat? dan kita treat kawan kita seolah2 dia ni bukan islam? nak lagi details, tanya ihsan sendiri la...

    ReplyDelete
  4. penuh dgn informasi.. nice one bro.. aku skang jadi silent reader kau.. cool aje k. =)

    ReplyDelete
  5. bro zaki : utk makluman, eden bknlah ahli mane2 jemaah, well not for now, so to answer why selective?ihave no idea hehe.stkt ni base on my observation, ianya tidaklah selektif sebaliknya menggunakan kaedah sulbi(kuatkan ahli kemudian ahli yg bergerak k org ramai sbb kena tgk ape isi kandungan yg cuba disampaiakn,kdg2 org ramai tidak blh terima) sbgai dasar gerak kerja.dan ada je program2 yg die buke kpd org ramai. same mcm kaedah yg alMaududi gune,kalo bace ucapan die,die ad ckp ad yg utk ahli n ade yg utk org ramai...

    anonymous : blh tau ni sape ?

    ReplyDelete
  6. ini sangat berat. tanggung jawab yg sgt besar yg dijunjung oleh semua orang muslim. thnx bro~

    ReplyDelete
  7. Aik, enta tak jadi ahli mana2 jemaah? ni kalau mati ni, mati jahiliyah...

    my point is very simple, sama macam apa yg saya pesan minta boma sampaikan pada enta. Don't let people brainwash us. Always have the critical thinking. Maududi juga albanna adalah manusia. Apa yang applicable di mesir mahupun india, mungkin tidak applicable di malaysia. Jadi kita harus membaca dengan mata dan minda yang terbuka.

    saya ahli jemaah ASWJ

    ReplyDelete
  8. good article. but do brush up on your references. if you want people to read and accept your opinion in your blog, you must give them reliable facts, bukan sekadar 'kalau tak silap,...'. let them know it is an exact quote, etc. just a constructive advice.

    to zacharias: your points are contradicting each other. if you expect people to devote themselves to a certain jemaah, you must also give them time to observe and have critical thinking, as you mentioned. In my opinion, you can't solely blame them either, since the 'various jemaah' issue is very complex, and any newbie would be overwhelmed by it.

    just my two cents.

    ReplyDelete
  9. Lukman & Hanif,

    Let us be critical here. I am not expecting anyone to devote themselves to anything. Saya cuma menasihatkan diri anda dan saya, supaya tidak dibrainwash orang lain. Itu sahaja. Apa juga ilmu yang saudara dapat, bila balik, cuba rationalise. Itu sahaja.

    Adakah isu ini kompleks? kompleks bagi yang menyusahkannya. Any newbie would be overwhelmed? I do not think so. In fact, I disagree, because I have seen good examples when i was in the UK.

    P/s: Nasihat saya adalah seikhlas mungkin, tidak ada usaha untuk saya menarik anda ke mana-mana sekalipun. Up to you, cuma jangan sampai terkeluar dari ahlul sunnah wal jamaah (ASWJ) sahaja.

    "Aik, enta tak jadi ahli mana2 jemaah? ni kalau mati ni, mati jahiliyah..." adalah ayat yang biasa diguna oleh naqib2, dan kalau ditanya apa erti jemaah, masing2 akan claim organisasi masing2. Hampeh

    ReplyDelete
  10. Sorry la, tambah sikit sahaja lagi. I have seen remarks from so called activist yang bawa usrah budak2, yang kalau ikut garis panduan, tak selari dengan pegangan aqidah ahlul sunnah wal jamaah.

    Again, berhati-hatilah

    ReplyDelete
  11. zacharias: sbbkn berfikirlah eden x join mane2 jemaah lg....still searching for da best jemaah which provides me with all the things that i need.xd la membuta tuli mengkomitkan dri pade mane2 jemaah, sbaliknya perlu phm hala tuju dan matalamat jemaah tersebut.

    i strongly hold the 7 basic principles, which includes sahsiah (if that is what u mean by pegangan aqidah ASWJ)....

    in my opinion kite seharusnye meraikan kpelbagaian jemaah ni, dan bukannye menuding pihak ni x slari dan sbgainya.....to me as long as it is for the benefit of good than go ahead.

    good discussion though, and thanx for the advises

    warungkampung: i fully agree with our statement regarding references but the prob is the idea comes while im writing, plus based on memory.so, i dont know where to find the references,sorry for the inconvenience though

    ReplyDelete
  12. Teruskanlah berfikir. What I wrote was similar to the concern that was once published on saifulislam.com berkaitan pelajar yang 'menghafal silibus usrah' rather than memahami.

    And which part yang saya tak ada sahsiah?

    ReplyDelete
  13. good discussion, and no hard feelings from me too. :)

    just that I don't think the so called statement yang naqib guna akan lebih memberi reaksi positif daripada reaksi negatif. Pada pendapat saya, ia kehilangan elemen HIKMAH. Just my two cents.

    alhamdulIllah zacharias tiada pengalaman 'kurang enak' dalam konteks 'intima'' ini. Wish I could say the same.

    ReplyDelete
  14. Organisasi tarbiyah di malaysia akan mengalami projek rebranding yang menarik. Tak sabar nak tunggu outcome nya. Hehe

    Cuma sedihlah melihat organisasi 'ikhwani' berbalah sama sendiri.

    Lagi syok join kumpulan ustaz-ustaz pondok yang bercakap dengan ilmu.

    ReplyDelete
  15. zacharias : no3 u have interprated me wrongly,
    i dont not say u dont have sahsiah,
    i am sayign that,
    i think sahsiah is an important part in choosing which jemaah to join.

    kepelbagaian jemaah ni, di gembar gemburkan terlbh2 sgt, klo tgk pimpinan2 jemaah ni ok je klo nk dduk semeja n berborak, sbb dorg phm perbezaan pndapat, sbliknye slalunye folowers ni yg lbh2 smpi thp nk bersemuke pon kdg x nk...
    dont u think???

    ReplyDelete
  16. I reserve my opinion about kepelbagaian jemaah ni la. To me, each ada strong point dia.

    Cuma kat oversea je benda ni jadi isu, ye la, agaknya student tak banyak benda lain nak pikir kot. Bila dah keje, dah kat mesia, takde masalah pun

    ReplyDelete